Soi hyvin huoneessa kuin huoneessa

Ajatus tehdä kaiuttimia jotka soisivat hyvin myös akustisesti vaativissa tiloissa kuten tavanomaisessa olohuoneessa, johti Gradientin perustamiseen vuonna 1984. Perustajajäsenet olivat Jouko Alanko, Mikko Paloranta ja Jorma Salmi. 

Jorma oli ikänsä harrastanut elektroniikkaa, aikaisemmin työskennellyt Nokialla ja Lohja Elektroniikassa, jossa suunnitteli useita hyvin edistyksellisiä kaiuttimia. Myöhemmin Jorma sai työparikseen nuoren Anders Weckströmin, joka tuli tekemään Jormalle diplomityötä. Yhdessä Jorma ja Anders tekivät tutkimusta kaiuttimen ja kuunteluhuoneen yhteisvaikutuksesta äänentoistoon, ja vuonna 1982 he esittivät tuloksiaan Sveitsissä AES:n (Audio Engineering Society) konferenssissa otsikolla “ Listening room influence on loudspeaker sound quality and ways of minimizing it” 

Tiivistetysti Jorman ja Andersin työn tulokset osoittivat että lähes kaikki laadukkaat kaiuttimet toimivat hyvin kaiuttomassa huoneessa, mutta tavallisessa olohuoneessa erot olivat suuria. Hieman provosoivastikkin he esittivät että kaiutinsuunnittelussa ei ollut tapahtunut suuria harppauksia sitten 1950-luvun. Heidän mielestään kaiuttimen ja kuunteluhuoneen yhteisvaikutukseen ei kiinnitetty riittävästi huomiota.  
Tutkimus johti lopulta oman yrityksen perustamiseen. Gradientin tarina oli alkanut.

Jorma 

Jorma Salmi (1948-2018) työhuoneessaan Gradientin ensimmäisessä toimipisteessä Järvenpäässä. 

1984, ensimmäinen asiakas Sibelius akatemia

Samanaikaisesti kun ensimmäisiä Gradientteja valmistettiin Järvenpäässä, Sibelius akatemia etsi korkealuokkaisia kaiuttimia uusiin toimitiloihinsa. Tarjonta ja kysyntä kohtasivat: Sibelius akatemia tilasi lukuisia Gradientteja luokkahuoneisiinsa ja suurempiin saleihin. Tällä on ollut epäilemättä vaikutusta myös siihen että monet suomalaiset klassisen musiikin ammatilaiset ovat valinneet Gradientit kaiuttimikseen, kuten kapellimestari Jukka-Pekka Saraste, säveltäjä, Sibelius-akatemian pitkäaikainen professori Paavo Heininen (1938-2022) ja monet muut.

Säveltäjä, professori Paavo Heininen työssään, edessä Gradient 2.3. (Kuva: Seppo Louhi)

1989, funktionaalinen muotokieli

Funktionaalisuus on korostunut Gradientin muotoilussa aina, mutta oli sitä ehkä askeettisimmillaan ensimmäisissä 1.- ja 2.-malleissa. Vuonna 1989 Gradient 1.2-mallin kuution muotoinen basso-osa korvattiin ovaalin muotoisella kotelolla. Seuraaja Gradient 1.3 oli ensimmäinen Gradient, jota vietiin ulkomaille. Menestys oli välitön, mm. alalla tunnettu yhdysvaltalainen The Absolute Sound-lehti arvioi kaiuttimen erinomaiseksi. Viimeiset kaiutinparit suositusta sarjasta valmistettiin vuonna 1997.

1980-luvun lopussa suunnitellut Avanti- ja 1.3-mallit muotoili Jukka Vaajakallio. Jukka oli Jorman kolleega Lohja Elektroniikan ajoilta. Sekä Avanti että Gradient 1.3 keräsivät tunnustusta muotoilustaan ja ovatkin olleet mukana teollisen muotoilun näyttelyissä aina Japania myöten. 

Samanaikaisesti 1.- sarjan kanssa, Gradient valmisti suurempaa mallia tilavammalla bassokotelolla. Mallityypit olivat Gradient 2.0/2.1/2.2/2.3 & 3.0.

Ikoninen Gradient 1.3 oli Gradientin ensimmäinen vientimalli.

1991, vienti pelastaa nuoren yrityksen lamasta

Vielä perustajan, Peter Walkerin työskennellessä vuonna 1936 perustetussa Quad Electroacoustics - yrityksessä, Gradient aloitti yhteistyön legendaarisen englantilaismerkin kanssa. Päämääränä oli parantaa elektrostaattisten Quad ESL-57 ja ESL-63 kaiuttimien matalampien taajuuksien toistoa erillisellä lisäbasso-osalla. Vuonna 1991 Gradient toi markkinoille dipoliperiaatteella toimivan Gradient SW-63 subwooferin ja heti seuraavana vuonna Gradient SW-57:n. Molemmat kaiuttimet toimivat samalla elektrostaattisten kaiuttimien jalustoina ja nostivat ne myös hieman paremmalle kuuntelukorkeudelle. Kaiuttimia myytiin lukuisia määriä välittömästi ympäri maailmaa. Yhteistyön käynnistämä vienti auttoin nuorta yritystä selviämään monille taloudellisesti kohtalokkaista 1990-luvun alun vuosista. Quad ESL-63 - Gradient SW-63 yhdistelmää pidetään edelleen yhtenä parhaista kaiuttimista äänentoiston historiassa. 

Legendaarinen Quad ESL-57 sai myös allensa Gradientin suunnitteleman basso-osan Gradient SW-57.

Jorma Salmi ja Anders Weckström keskustelevat Quadin perustajan Peter Walkerin kanssa (oikealla).

1993, Revolution

Vuosien tutkimustulokset huoneen ja kaiuttimen yhteisvaikutuksesta kulminoituivat vuoteen 1994, jolloin  Gradient lanseerasi konseptin ideaalisesta kaiuttimesta. Gradient Revolution käännettävällä dipolibassolla ja  kardioidilla keskiääni- ja diskanttiosalla oli aivan uutta kaiutinsuunnittelussa. Kaiutin hämmästyttävällä tavalla hävitti kuunteluhuoneen tuomat värittymät äänentoistossa. Jäljelle jäi vain alkuperäisen äänitallenteen informaatio.

Gradient Revolution on useasti palkittu yhdeksi kaikkein parhaista maailman lehdistöissä. Gradient Revolutionin neljäs malliversio on edelleen tuotannossa

Vuonna 1994 markkinoille tuli Gradient Evidence. Kuten Gradient Revolutionissa, myös Evidencessä oli käytössä Gradientin kehittämä akustinen resistanssikotelo, joka loi keskialueelle ja diskantille säteilykuvioksi kardioidin. Yhdessä basson tasosäädön kanssa, tämä mahdollisti kaiuttimen asennuksen myös kiinni takaseinään vaikuttamatta äänentoiston laatuun.

Gradient Revolution Mk III.

Samanakaisesti vuonna 1994 Gradient lanseerasi surround-kaiuttimen Gradient SR-4, joka oli erityisesti suunniteltu elokuvateattereihin. Malli korvasi aikaisemman Gradient SR-1 - kaiuttimen, joka oli esitelty vuonna 1991. Gradient SR-4 oli THX - sertifioitu, sitä myytiin teattereihin Suomessa ja Ruotsissa. Kaiutin on edelleen käytössä mm. edistyneimmeissä teattereissa Helsingissä.

THX-sertifioitu Gradient SR-4 surround-kaiutin elokuvateattereihin.

1990-luvun puolenvälin jälkeen Amerikasta Suomeen kantautuneet kotiteattereiden rakentaminen alkoi yleistymään. Selkeä tarve toi markkinoille Gradient CC-1 - keskikaiuttimen ja Gradient DS-1 - takakaiuttimen sen aikaiseen Dolby Surround - järjestelmään. Gradient CC-1 oli akustisesti hyvin riippumaton asennusympäristöstään. Sen toiminta perustui lattiakaiutinmalleista tuttuun akustiseen resistanssikoteloon ja koaksiaaliseen yksipistesäteilijään. Surround-kaiutin, Gradient DS-1, oli säteilykuvioltaan dipoli ja korvasi usean sivu- ja takakaiuttimen tarpeen hankaline kaiutinjohtoineen teatterissa.

Gradientille ominainen tapa rakentaa tuotesuunnittelu selkeään asiakastarpeeseen oli varmasti yksi syy kaiuttimien kovaan kysyntään 1990-luvun lopulla. Hyvä esimerkki tästä oli vuonna 1996 markkinoille tullut Gradient Intro. Sen käyttö oli erityisesti suunnattu moderneihin kaupunkiasuntoihin, joissa tavanomainen lattiakaiutin lähellä kiviseiniä aiheutti epämielyttävän ylikorostuneen bassontoiston. Gradient Intro rakentui koaksiaalisesta pistelähteestä kuten isommat Gradient Revolution ja Gradient Evidence. Bassorefleksitunneli piti sisällään Helmholtzin resonaattorin kapeana kaistanestosuotimena, joka eliminoi tunnetusti haastavan puoliaaltoresonanssin kaksitie-bassorefleksikaiuttimissa. 

1999, kompakti koaksiaalinen kaiutin

Kotiteattereiden yleistyessä ja erityisesti pienempien kaiuttimien kysynnän kasvaessa Gradient esitteli ensimmäisen kompaktin kaiuttimen joka perustui koaksiaaliseen yksipistesäteiliään. Gradient Prelude -mallimerkintää kantavasta kaiuttimesta tuli yksi Gradientin historian myydyin tuote. 
2000-luvun alkupuolella kompakteja jalustakaiuttimia tuli lisää. Gradient aloitti myös yhteistyön Japanilaisen Combak Corp.:n kanssa ja suunnitteli heille niin ikään kompaktin koaksiaaliseen elementtiin perustuvan jalustakaiuttimen. Jokseenkin samaa kaiutinta myytiin Suomessa nimellä Gradient Lauri. 

Gradient Lauraa valmistettiin vain lyhyen ajan vuosina 2008 ja 2009.

2007, Helsinki 1.5

Vuonna 2007 Gradient toi markkinoille yhden erikoisimmista kaiuttimistaan. Gradient Helsinki 1.5 herätti välittömästi kiinnostusta maailmalla ja päätyi usean alan lehden kansikuvaksi. Kaiutin palkittiin mm. amerikkalaisen The Absolut Sound - lehden arvostetulla Golden Ear-palkinnolla.

Gradient Helsinki 1.5 valmistetaan käsityönä Suomessa kuten kaikki Gradientin kaiuttimet.

Vuonna 2008 markkinoille tuli uusi kompakti jalustakaiutin, Gradient Laura. Laura oli Gradientin ensimmäinen kaiutin, joka hyödynsi passiivisäteilijää kaiuttimen takana. Upea kaiutinkotelo oli valmistettu taivutetusta vaneristaja ja oli näin saatu hyvin jäykäksi. 

2011, uusi sukupolvi

Vuonna 2011 Evidence- ja Revolution - mallit saivat uuden modernimman ulkoasun. Pitkään odotettu uusi kompakti Gradient 5.0 esiteltiin syksyllä 2012. 5.0:ssa oli Gradientin kehittämä passiivisäteilijä jota hyödynnettiin myös kaksi vuotta myöhemmin julkaistussa 6.0 - kaiuttimessa. Gradient 6.0 oli sunniteltu tiloihin, joissa kaiutin jouduttiin asettamaan lähelle takaseinää. 

Vuonna 2016 markkinoille tuli uusi painos vitos-sarjasta, Gradient 5.1. Kuten 6.0, kaiuttimen kotelo oli rakennettu käsityönä massiivikoivusta.

Gradient 6.0 Milanon Design week:llä vuonna 2016. (Kuva: Arpa Industriale S.p.A.)

2017, Gradient 1.4

Alkuvuodesta 2017 Gradient ilmoitti kehittävänsä seuraajaa 1.-sarjalleen, ja Suomen satavuotis-syntymäpäivänä julkaisi uuden Gradient 1.4-mallin osana valtakunnan kanslian Suomi 100 - hanketta. 

Gradient 1.4.

Tänään

Jo 40 vuoden kokemuksellaan, Gradient on yksi maailman innovatiivisimmista kaiutinvalmistajista. Gradient nojaa arvonsa vahvasti tekniseen osaamiseen, laatuun ja yksilölliseen asiakaspalveluun. Tuotteemme suunnitellaan ja valmistetaan jatkossakin Suomessa korkein mahdollisin laatukriteerein, vuosikymmeniksi eteenpäin.

Valikko

Asetukset